59."Kötüler-kötülükler ve işe yaramaz gözükenler;iyilerin-iyiliklerin yararı hatırına yaşatılır". "Kanunlarda bunu için vardır".Demirkuş 2008 Önermesi bu günkü laik uygulamalarıyla örtüşür mü? Neden? Çözüm önerin.
İpucu;1,2, 3

.

C.59. Yaratan ve yaşatan Cenabı Hak olduğu için yaşatan biz değiliz dolayısıyla yok etmeye de hakkımız yoktur. İyilere yararı olmasaydı Allah onları yaratmazdı. Mehmet GÖR

 

C.59  İyiyle kötünün bir dengesi vardır. Kötü, dengeyi aşarsa dünya yaşanmaz bir yer olur. Kötü yok olursa iyilik anlamını yitirir. Bence iyilik dengenin öteki tarafına geçmelidir ama dengeye tamamen sahip olamaz. Kötülüğü tamamen temizleyemez. Benim önermeden çıkarımlarım bunlar. Laiklikle bir bağlantı kuramadım. Davut Özler KOÇYİĞİT

 

C.59 Her şey tezadıyla anlam bulur. Kötünün anlamı iyi aracılığıyla iyinin anlamı ise kötü aracılığıyla bulunabilir. Kanunlar da suç ve ceza mekanizmasını içerdiği için suça ve cezaya atfedilen anlam da bu iki kavramın birbirine karşı olan durumlarından saptanır. Laik uygulama denilen yapı din ve devlet adı verilen iki farklı yapının ilişkisiyle bulunabilir. Doğal olarak dinin ve devletin varlığı laik uygulamanın yaşatılması anlamında birbirini karşılıklı destekleyen ya da dışlayan iki ayrı yapı olarak karşımıza çıkar. Siyasette dinden beslenenler ya da körü körüne devletçi olanlar olmasaydı laiklik kavramından bahsetmemiz de mümkün olmazdı. Hüseyin EROĞLU

 

C.59 İyilik için iyi, kötülük için kötü vardır. Laiklerle örtüşür. İyi ve kötü bir aradadır. Şehla HİLOOĞLU

 

C.59 Örtüşür iyi yoksa kötü yoktur. Kötü yoksa iyi de yoktur. Çözümü ikisi de olmalı Gökhan TEPE

 

C.59 Örtüşür. Çünkü iyiyi var eden kötü, kötüyü var eden iyidir. Çözümde ikisi de varlığını devam ettirmeli.  Hatice ÇAKMAK

 

C .59 Güzelin güzelliği, çirkinin çirkinliği gösterdiği nispettedir. Kenan Yıldızhan

 

 

C.59.Allah’u c.c bütün Müslümanları kıyamet gününde peygamber efendimizin  hatırına verecek.. yani insan ne kadar kötü olursa olsun  peygamber efendimizin hatırı için Allah affedecektir.. dünyada da böyledir bazı insanlar hayatları boyunca kötülük yaparlar.. ancak; iyi insanlar sayesinde bunlara imtiyaz tanınır. Tevfik ŞEN

 

C.59 Dünya üzerinde karşıt olmayan ifadeler olsaydı birçok şeyin değeri olmazdı. Mesela üzülmeyi bilmeyen bir insana mutluluk hiçbir şey ifade etmez. Bunun gibi kötü olmazsa iyinin de değerinin bilinmesi söz konusu olamazdı. Ancak bu soruda sorular durum çok farklı bir konumdur. Evet, çoğu zaman kötüler iyilerin hatırına yaşatılır. Çünkü kötülüklerin tek başına dünyada bulunması kabul edilemez. Ancak iyiliklerin yararları için kötülükleri yaşatırız. Çünkü kötülükler bize iyiliklerin yararını ifade eder. İşte soruda da belirtildiği gibi kanunlar da bu gerekçeler üzerine var olmuştur. Bahar KAPTANER

 

C.59 Bu önerme bu günkü laik uygulamalarıyla örtüşmemektedir. Kötüler, kötülükler ve işe yaramaz gözükenlerden ibret alınıp tecrübe kazanılması gerekirken bunun tam tersi olarak kıstasa kıstas şeklinde uygulamalar karşımıza çıkmaktadır. Hiç unutulmamalıdır ki işe yaramaz gibi gözükenlerin arasında belki de nice cevherler vardır. Bu cevherlerin yitirilmemesi için çaba gösterilmeli böylelerin ideleri, idolleri ve düşünce metriksleri yeniden yapılandırılmalıdır. Bu da ancak edeb ile güzel ahlakla, akıl yoluyla olur. Harun SEVEN

 

C.59 Örtüşür çünkü  dünyada her şey zıttıyla bilinir. Abdurrahman SEFALI

 

C.59 Şu anda Türkiye’de laikliğin uygulanmadığını düşündüğüm için örtüşen bir tarafı yok. Ayşe Şeker

 

C.59 Bu önermeyi anlamadım. Ahmet MANSUROĞLU

 

C.59 Bana göre bu önerme laiklikle örtüşmez, çünkü bir çuvalda bulunan çürük bir portakal diğer bütün portakalları da çürüteceğinden dolayı o portakalın cezası onun o çuvaldan ayrı tutulması olmalıdır. Dinde günahların zamanında farkına varılıp tövbe edilirse affolunuyor. Fakat laiklik yasasında kanunlar önünde suçlar cezasız bırakılmıyor mutlaka yargılanıyor. Selvi GÜNDOĞDU

 

C.59 Ahlaksız kişilerin bulunmadığı bir toplumda ahlaklı denen kişi olmaz. Ahlaklıya değer kazandıran ahlaksız kişilerdir. İyi kişilerin olması için kötülerin ortamda olmaları mutlak şarttır. İdris COŞKUN

 

C.59 Kanun önünde herkes eşittir.Kötülükler kanun önünde affedilmez.Dinde iyiliğin hatırına yapılan affetme vardır ama devlet içinde kişi bir defaya mahsus hata yaptıysa affedilmez.Yani din ve devlet işi farklıdır anlamı çıkıyor.Dolayısıyla laiklikle örtüşür.Bence o kadar iyiliğe rağmen bir defa kötülük yapan bir insan hemen cezalandırlmamalı önce davranışları kontrol edilmeli ve hatasına devam ediyorsa o zaman ceza verilmelidir. Esra AĞDAĞ

 

C.59 Bu önerme laiklikle uyuşmaz. Bu zamanda zaten kötüler cezasını buluyor. Örneğin; bir gemide on suçlu varsa ve birde bir masum insan varsa o masum insanı istediğimizde onu geri vermezler, bu nedenle geminin batması lazım. Kötü insan öldürülemez. Katılmıyorum. Kötülükler hukuk önünde af edilmez. Dinde iyiliğin hatırına günahlar af edilirken, laik sistemde hiçbir suç cezasız kalmaz. Yani laiklikle örtüşmez. Bence suçlu insan yargılanmalı ama hemen ceza verilmemeli. Önce o suçlu gözlenmeli eğer yaptığı hatayı sürdürüyorsa cezalandırılmalı. Behiye DURAK

 

C.59 Laik uygulamayla örtüşmüyor. Bir insan bir kötülük yaptığında diğerinin hatırına affedilmiyor. Kötülüğünün ve yaptıklarının karşılığını ceza olarak alıyor.

       Bence herkes yaptığı her şeyin karşılığını görmelidir ki hata yapmaktan vazgeçsin. İyilik yaparsa mükâfatını alırsa da iyilik yapmaya devam eder. Rukiye SEÇGİN

 

 

C.59 Her şey tezatıyla anlam bulur. Kötünün anlamı iyi aracılığıyla iyinin anlamı ise kötü aracılığıyla bulunabilir. Kanunlar da suç ve ceza mekanizmasını içerdiği için suça ve cezaya atfedilen anlam da bu iki kavramın birbirine karşı olan durumlarından saptanır. Laik uygulama denilen yapı din ve devlet adı verilen iki farklı yapının ilişkisiyle bulunabilir. Bu iki yapı örneğin devlet işlerinde dine dayalı bir sistem olmaz aynı şekilde devlet vatandaşlarını dinlerini yaşamasının sağlar.  Siyasette dinden beslenenler ya dine karşı çıkanlar olanlar olmasaydı laiklik kavramından bahsetmemiz de mümkün olmazdı.    Kadir KURT

 

C.59 Kısmen örtüşür çünkü kötüler olmadan iyiliğin iyiliği anlaşılmaz. Mehmet ÇAKMAK

 

C.59 Karanlığın hiç olmadığı yerde aydınlığa isim verilemediği gibi kötüler ve kötülüğün olmadığı yerde iyiler ve iyiliğin bir ifade karşılığı olmayacaktır. Abdülaziz GEYLAN

 

C.59   Doğrudur. Çünkü kötülerin olmadığı bir yerde iyilerin değeri anlaşılmaz. Faruk ERGÜN

 

C.59 Bu soruyu da adem as. Oğullarının durumu özetler ;insan yaşamının bir fihristesi olarak Kabil katil, Hâbil ise maktul olmuştur .iyi-kötü,doğru-yanlış  her şey zıddı il bilinir.Ki hayat bunlarsız olmaz . Ramazan GÖRGÜLÜ

 

C.59 Bugünkü laik sistem, bunu sağlamadığı gibi farklılıkları göz önüne sererek gruplaşmayı hedeflercesine çalışmaktadır. Ahmet Ziyaeddin ÇELENKOĞLU

 

C.59 Örtüşmez. Bugünün laiklik uygulamaları gücü elinde bulunduranın yönlendirmesiyle şekillenir. Güç kimin elindeyse, kötünün elindeyse kötü insanlar laikliği o şekilde uyguluyor. Bunun çözümü ancak ilahi kanunlar, kitaplar, dinsel öğretiler, örf, ananeler dikkate alınarak üretilecek sistemlerle olur. Ahmet ŞENGÜL

 

 

 

 

C.59 doğada her şeyin zıttı vardır. Bu zıtlıklar sayesin de iyinin, güzelin değeri anlaşılır. Aynı zamanda bunlar birbirinin var olma sebebidir. Yani kötü yoksa iyide yoktur. Bunlar bir birlerine karşıt olmalarına rağmen bir birlerine muhtaçtırlar.

Hayır örtüşmez. Çünkü iyiye bağlı olarak ortaya çıkan kötülük kendisini ortaya çıkaran iyiliği sadece yok etmeye çalışmaktadır ve kanunların adaletsizliği laik anlayışı ortadan kaldırmaktadır. Adnan KAPLAN

 

C.59 peygamberi tam olarak anlayabilmek için Nasip hocamın dediği gibi önce onun yaptıklarını değil yapmadıklarını yaparak anlamak lazım sonra onun uyduğu rivayetlere uyarsak buluruz doğruyu. Kötünün anlamı iyi aracılığıyla iyinin anlamı ise kötü aracılığıyla bulunabilir. Kanunlar da suç ve ceza mekanizmasını içerdiği için suça ve cezaya atfedilen anlam da bu iki kavramın birbirine karşı olan durumlarından saptanır. Laik uygulama denilen yapı din ve devlet adı verilen iki farklı yapının ilişkisiyle bulunabilir

Bahtiyar YILDIZ-Ayhan TORUN