28.Nesnel ve sanal bedenle, şiddetli açlık ve aşırı toklukla (ifrat ve tefrit), en az normal toklukla dolaşmak, çevresini nefsinin arzularına göre aşırı hor tıka basa kullanmak; hayvanlar, bitkiler ve diğer canlılar aleminde olması normal bunun tam terside yani normal toklukla dolaşmak insanda olmalıdır. Önermesini ya kabul edin ya gerekçesiyle ret ediniz yada alternatifler sununuz. Bu asır insanlar bu önermenin neresindedir?
İpucu; Bu durumu doğal ve yapay çevresel denklem ve sistemleri değişime zorlayacak derecede patojen teknolojiyi cahilce kullanan bu günkü fert, toplum, devlet, milletlerle ve insanla ilişkilendirmeye çalışın. Nasıl tedavi edilmelidir? Çevreyi doğru kullanmanın ölçüsü ne neler olmalıdır?
İpucu;Örneğin çevre sisteminin bir parçası olan kurdun avının bedenini tüketir gibi, yer küresinin petrolünü içiyoruz, doğal gazını tüketiyoruz, yeraltı katı kaynaklarını gün geçtikçe eritiyoruz. Peki gün geçtikçe fiziksel bedeni biz ilkel insanlar tarafından eriyen ve eritilen havası kirletilen dünyada oluşan yer üstü kirlilik-ısınma ve yer altı boşlukları ufak bir depremle nasıl fiziksel yer altı-yer üstü(kasırgalar...) tufanlara dönüşe bileceğini düşünün.Yer küresi toprağı gelecek kuşaklarımızın yaşam yeri ve tarlasıdır dir bu muameleyi yapan aç gözlüler (kapitalistler) tüm insanlığın geleceğini tüketen cahil ve hainlerdir.
Önemli.Yeme içme ve çevreyi doğru kullanma konusunda, iradesini zekası ve nefsinin (beyni ve genlerinin) kontrolünde kullanan insanla, iradesini aklı ve ruhunun kontrolünde kullanan insanların arasındaki özgünlüklerin farkındalığı kavramaya çalışın.

 

C.28

            C-28 Belki de güzel olurdu.Çünkü o zaman insan dışı canlılar dünyayı bu kadar hor ve zarar vererek kullanmayabilirdi.Ama Yaradan’ın bilip bizim bilmediğimiz bir sır vardır.

Ramazan DEMİRDÖĞEN

 

C.28.Çevreyi istediği gibi kullanmak hayvanlara has bir özelliktir. İnsanlar ise çevreye büyük zararlar verebileceklerinden buna bir sınır koymalıdır. Çünkü gelecek nesillerimiz bizim bıraktığımız dünyada yaşayacaklardır. Bu gün bir küresel ısınma bize atalarımızdan kalmıştır. Böyle giderse bizde çocuklarımıza miras bırakacağız. Buna karşı önlem almaya çalışan kurumlara yardımcı olmalıyız. Salih ERKEN

 

   C.28.  Dünya içerisinde insan hayvan bitki vs yaşadığı mükemmel bir mekândır. İnsan yaratılmışların en mükemmelidir. Hayvanlar ve bitkiler de insan için yaratılmış olan dünyada insanların ihtiyaçlarını karşılamak için yaratılmıştır. İnsan doğası gereği duygularına ve hislerine bağlı iradesini, zekâsını ve nefsini kullanarak yaşar, ancak hayvanların iradesi zekâsı ve nefsinin sınırları oldukça dardır. Ancak görülen o ki günümüz bazı insanları da nefsini terbiye etme, iradesini kullanma, zekâsını kullanma gibi konularda aşırıya kaçarak kendilerine dünyada sunulan nimetleri(ihtiyaç) hor kullanarak bir hayvanı andırmakta. Oysa sunulan bu imkânlar sadece ona değil ondan sonra dünyaya gelecek insanlara da sunulmuştur. Gani KISACA

 

 

 C.28) Bana göre önermesi kabuldür. Günümüz insanı ise bu önermeye sadece % 17 giriyor.

                 Salih AYTEKİN

 

C.28AÖzgürlüğün yansınabilmesi için çevresindekilere insanlara zarar vermeden güzel ve huzurlu bir şekilde yaşamasıdır.

Bİnsanlar sürekli birbirleriyle kavga içinde kalmamalıdırlar bir dostunla her hangi bir konu için küs kalmamalıdır. Küslük ahirete kadar gitmemeli bu küslük ortadan kaldırılmalıdır. Hiç bir için olmazsa sadece Allah için bunu yapmamalıdır.

BUKET ÖZÇELEBİ                                                                                                                       

 

C.28. Önermesi doğrudur, çünkü insan bugün ki Afrika kadar aç nede Avrupa kadar obezit olmalıdır. Normal tokluk her şeye ve insanlığa saygı ve hizmeti gerektirir. .Ersin DEMİR

 

C.28 Önermeye katılıyorum. Çünkü teknoloji çok hızlı ilerliyor ancak insanoğlu bu hıza yetişemiyor. Bu yüzden teknoloji bilinçsizce kullanılıyor ve zarar veriyor. İnsanoğlu her şeyi aşırı toklukta kullanmak istiyor ve bu da bilinçsiz kullanıma neden oluyor. Aşırı tokluk çevreye ve kendisine zarar veriyor.    Mine Şen ALTUNTAŞ

 

C 28. Hayır doğru değildir. Çünkü hayvan bile kendine yeteceğinin dışında avlanmaz nede bitki fazla depo yapar. Ama insan hep bana der en somut örnek Amerika. Oktay YİĞİT

 

C.28 Dinen insan fizyolojisi aşırılığa karşı müsamahasızdır. Dinen ön gördüğü koşullarda insan midesinin doldurulması belli bir dozaşta gerçekleştirilmelidir. Bu durum insanlar arası yardımı arttıracağı gibi fiziki rahatlığı da sağlayacaktır.  Salih YENİOCAK

 

C.28 İnsanlar şu an ifrat ve tefrit noktasındadır.Diğer canlılardan farklı olduğunu bilmelidir.Bunun nedeni sistemin insana sunduklarıdır.Sistem insanı aç gözlü duruma getirmiştir.  Şengül GİYEN

C.28.İnsanlar aşırı toklukta nefsinin arzularını yerine getirdiği zaman sonuç hüsrandır.Nefis her şeyi ister.Ama hayvanlarda akıl olmadığı için ne kadar yediğinin içtiğinin farkında olmaz.Hiç bir hayvan doğaya bir tek insan oğlunun verdiği zararı vermez.Hiç bir canlı boşuna yaratılmamıştır.Geleceğimizi ve çevremizi düşünmeyen biz insanlar petrol,su,yer altı kaynaklarımızı aşırı toklukta kullanıyor,sınırlamıyor,bunları da kullanırken dünyamızı kirletiyor,küresel ısınmayı hızlandırıyoruz.Peygamberimiz bir hadisinde yemekten tam doymadan (tıka basa)kalkınız demiştir.Bu hem diğer aç insanları düşünmek hem de sıhhat bakımından önemlidir.Nefsimizin arzularını yenmeliyiz.Zehra AKTI

 

C.28.Her şey dozunda bırakılmalı. Nefsine göre aşırı tutkulu olan insanın da hayvandan farkı yoktur. İnsanda olması gereken özellikleri taşımak bence de. Yoksa tam tersi anlamına gelir. Çok fazla tokluk içerisindedir. Cansu KAHİLOĞULLARI

 

C.28 Önermeye katılıyorum Hayvanlar midesi şişene kadar yer. Günümüzde insanlarımızın bir kısmı yemekten patlarken, diğer kısmı ise ancak açlığını giderebiliyor.Fatma DURUŞ

 C.28. İnsanoğlu yaşadığı çevrede elindeki nimetleri har vurup harman savuruyor.Ama bunun sonucunun ne olacağını düşünmüyor.Bu böyle devam ederse dünya çok yakında yaşanılmaz bir hal alacaktır.MÜZEYYEN KAPLAN

 

C.28.Biz doymak bilmeyen insanlar gün gelecek bakacak bir yeşilliğimiz olmayacak bırak yeşilliği toprağımız da kalmayabilir neden çünkü bizler doymak bilmiyoruz. Ya aşırıya ya da az kullanıyoruz ortada durmuyoruz.  Pınar TORAMAN

 

 

C.28 Evet insanda normal tokluk olmalıdır.Biz insanlar sahip olduğumuzdan hep fazlasını isteriz.Nefsimizin isteklerine boyun eğip,bize verilenlerle yetinmeyiz.Ama şükür etmesini bilmeli ve ihtiyacımız olanı kullanmalıyız.Böylece dünyanın fiziki varlığını bitirmeden ortaklaşa kullanabiliriz. Sema YEŞİLYURT

 

 

C.28.İnsanlar hariç diğer canlılar ifrat ve terfide sahip olabilir.Fakat insan dengeyi sağlamalıdır.İşte budur vasat ümmeti fakat bu asır insanlar denge diye kavramı literatürden çıkarmış durumdalar.ABD ve İsrail örnek olarak verilebilir.Tüm dünyayı(yer altı kaynakları, zenginlikler…) elde etmek için yaptıkları had safhada.        Türkan ÖZARAZ

 

C 28. Doyum noktamızı sınırlarını belirlemek gerekir sıkıntı çekecek kadar alt sınırlarda olmayacak şekil de ve israf boyutuna varacak şekilde değil bize sunulanları ihtiyacımız doğrultusunda kullanmamız gerekir. Hep bana hep bana, hayvana yakışır insana değil. Zehra SEMİZ

 

 

C.28. Biz insanlar doymak bilmeyen yaratıklarız. Hep isteriz ve alırız karşılığında vermek ya da istediğinin bedelini ödeyebilmek bize ağır gelir. Hatta istersin ve ulaşırsın ona fakat sonra da sıkılırsın istediğinden ve başka şeye yönelirsin ve görülüyor ki hep böyle olup gidecek. Bizler ne istediğimizi bilmiyoruz hakikaten hep açız. Gözüm aç yüreğimiz aç. Sevgiyi isteyin onun sevgisini isteyin, onun bağışlamasını dileyen günahlarımız sonsuzluğa gidiyor acizliğimiz bu günahlara sebep belki ama affetmeyi dilemeliyiz. Barış TURAN

 

C.28 Hayvanlar ve insan dışı diğer canlıların tek bir gayesi vardır o da fiziksel ihtiyaçlarıdır. İnsan hem maddi hem manevi bir varlıktır, ihtiyaçları da maddi ve manevi olmak üzere farklılık taşır. İnsan çok boyutlu bir varlıktır. Bilişsel, duyusal, maddi ve manevi gibi farklı yönleri vardır. Bu ihtiyaçların hepsini karşılamak ister. Deniz BÜYÜKERTAŞ

 

C.28 Yeterli olandan fazlasını isteyen hep açtır bana göre. En büyük örneğimiz A.B.D.’dir.

 ( M. Onur YILDIRIM)

 

C.28 Her insan rızkıyla dünyaya gelir. Peki, Afrika’daki insanlar niye aç? Çünkü zengin ve vicdansız olanlar rızkından fazlasını alır. Dünyadaki herkes payına düşene razı olsaydı,”fakirlik” kelimesi lügatimizde yer almazdı. Neşe ERAY

 

C.28.   Afrika gibi açlıktan ölmeyelim, Avrupa gibi de obozite hastası olmayalım. Rıfat AKYAVUZ

 

C.28 Evet, kabul ediyorum. İnsanlar normal bir toklukla yaşamalıdırlar. Ama biz insanlar o kadar nankör varlıklarız ki, hep daha fazlasını istiyoruz. Yusuf ERGİN

          C.28.  Dünya içerisinde insan hayvan bitki vs yaşadığı mükemmel bir mekândır. İnsan yaratılmışların en mükemmelidir. Hayvanlar ve bitkiler de insan için yaratılmış olan dünyada insanların ihtiyaçlarını karşılamak için yaratılmıştır. İnsan doğası gereği duygularına ve hislerine bağlı iradesini, zekâsını ve nefsini kullanarak yaşar, ancak hayvanların iradesi zekâsı ve nefsinin sınırları oldukça dardır. Ancak görülen o ki günümüz bazı insanları da nefsini terbiye etme, iradesini kullanma, zekâsını kullanma gibi konularda aşırıya kaçarak kendilerine dünyada sunulan nimetleri(ihtiyaç) hor kullanarak bir hayvanı andırmakta. Oysa sunulan bu imkânlar sadece ona değil ondan sonra dünyaya gelecek insanlara da sunulmuştur. Gani KISACA

 

C.28.Çevreyi istediği gibi kullanmak hayvanlara has bir özelliktir. İnsanlar ise çevreye büyük zararlar verebileceklerinden buna bir sınır koymalıdır. Çünkü gelecek nesillerimiz bizim bıraktığımız dünyada yaşayacaklardır. Bu gün bir küresel ısınma bize atalarımızdan kalmıştır. Böyle giderse bizde çocuklarımıza miras bırakacağız. Buna karşı önlem almaya çalışan kurumlara yardımcı olmalıyız. Salih ERKEN

 

C.28. Dünyada ki tüm varlıkların döngüsüne ve akışına baktığımızda bir dengenin olduğunu görebiliriz. Doğa kendi içinde sistemli bir şekilde, görünmeyen bir elin dizanıyla kendi işleyişi doğrultusunda tüm ihtiyaçları karşılanılıyor. Yani hiçbir israfın söz konusu bile olamayacağı bu düzende, insanoğlu hariç diğer tüm canlılar böyle bir konuya mahal bile vermeyecek şekilde yüzyıllardır yaşamaktadır. Ama biz insanlar olarak nefsi duygularını esiri, gözü doymak bilmeyen bir isteme duygusu olan, varlıkların ise yaşamının her noktasına sinmiş olan, pervasız bir bencillik ve buna eşlik eden israfın öncüleriyiz. Seyithan GÜNEŞ

 

 

C.28 Kişi normal toklukta olmalıdır. Efendimizde ayetinde bildirdiği gibi sofradan tok kalkmayın buyurmuştur. Yani kişi normal halde bulunmalıdır. Bu bilimsel açıdan da böyledir.  Özlem SÜTÇÜ

 

C.28 Bu asır da insanlar egoist olduğu için, hep bana diyorlar.zenginler tok, fakirler ise açtır. Ramazan VARIŞ