57.A-Akrabalığın liyakat hudutları;liyakat, adalet, ifrat ve tefritin eylemli cahili olmamakla veya alimi olmakla doğru orantılıdır. Demirkuş 2008. Önermesini çürütünüz.
İpucu;Şovenizmin-şovenistin(soy kuduzu), Siyonizm’in-Siyonistin, kapitalizmin-kapitalistin…vb zararlı ...izm ve ...istlerin ilacı ve çözümü yukarıdaki önermenin hayata uygulanışında var olduğunu düşünün.
B-Çeşitliliğin;önemini, gerekliliğini, ilahi ve insani kanun olarak zorunluluğunun farkındalığını kavramayan ve samimiyetle ders olarak eğitime sokmayan ;fert, toplum, devlet, milletin akıbeti;ya Kapitalizmle, Siyonizm’le (toplumsal lösemi) yada Şovenizmle (soy kuduzu) (toplumsal kangrenle)...vb ...izm veya ...istle varlıkları insanlıktan budanıp gider. Demirkuş, 2008 Önemesinin yetersizliğini gerekçeli ret ediniz.

 

C 57  A) Adaletin tam olması bile yeterli olabilir. Bence adalet diğer önermeler ide içine almaktadır. Çünkü adalet haklıya (neyi hak etmişse) hakkını vermekten ibarettir.

B) Cenabı Hak insanları bölük bölük, fırka fırka yaratmış ki birbirimizi daha iyi tanıyalım. Bir devleti bir ordu gibi düşünürsek orduda bölüklerin olması, birbirleriyle savaşmalarını değil iş taksimini kolaylaştırmak içindir. Mehmet GÖR

 

C.57

A- Bu önermenin anlamı insanın ırkdaşını severken aşırıya kaçma , körü körüne bağlanma, kendi ırkını üstün görüp diğerlerini yok veya ikinci sınıf sayma, kendi ırkı dışındakilere yaşama hakkı vermeme gibi durumları akrabalığın liyakat durumlarıyla bağdaşmadığıdır. Bugün Siyonist hareket güden Yahudiler dünyanın başına beladırlar. Geçmişte şoven faaliyetler içine girmiş olan liderler yaşadıkları dönemde dünyaya bir lanet yaymışlardır. ABD demokrasi getiriyorum diye Irak’ı kapitalist düzenine alet ederek sömürmüştür ve bu sadece örneklerden biridir.

B- Varlıkları insanlıktan budanır ama hayvani içgüdüleriyle insanlığın başına bela olmaya devam ederler. Ne yazık ki dünyayı böyle toplumlar yönetmektedir. Hem de kendi amaçları uğrunda… adaletin tecellisini beklesek insan ömrü yeter mi acaba?.. Davut Özler KOÇYİĞİT

 

C.57 A. Akrabalık için liyakat, adalet vb. gibi değerler doğru şeylerdir. Ama bir kapitalist için kapitalizm yanlış bir şey değildir. Ya da bir Siyonist için Siyonizm. Aşiretçiliği örnek verecek olursak aşiretler soya ve akrabalığa dayanır. Aşiretlerde şovenizm ön plandadır. Bu durumu devletlere açacak olursak Nazi Almanya’sı için şovenizm zararlı değildir ya da İsrail için Siyonizm devlet politikasıdır. Hatta –izimler için kendilerinden farklı fikirler zararlıdır. Yani bu akrabalık ve –izimler benimseyenleri için kötü değildir.

      B. Evrensel boyutta insan çeşitliliğinin farkındalığını kavratmak güzel ve iyi ama bir toplumun varlığı tehlikeye düştüğünde toplum varlığını koruma içgüdüsüyle hareket edecektir. Buna Göktürklerin Çinlilerin içine girip onlarla beraber yaşamayı reddetmeleri örnek verilebilir. Hüseyin EROĞLU

 

 

C.57     A)Günümüz milletvekillerinin eline kağıt sıkıştırılması.

            B)Geçersizdir. Şehla HİLOOĞLU

 

C.57 A) Herkesin kendi tarafını kayırması ile bilmediği işi yapmak

B) Geçersiz bir sorudur  Gökhan TEPE

 

C.57 A) Torpille iş başına genle birisinin o görevi bilmende üstlenmesi

B) Bu soru gereksizdir. Hatice ÇAKMAK

 

C 57.A ) Sıla-i rahimin esası akraba ile ilişkiyi menfaate değil muhabbete oturtmaktır. Kenan Yıldızhan

            B ) Bütün –izm’ler yok oluşun bütün –ist’ler ise kayboluşun, körü körüne yanlışa sürüklenişin en kestirme yoludur. Kenan Yıldızhan

 

C.57.Akrabalığın liyakat hudutları; liyakat, adalet, ifrat ve tefritin eylemli cahili olmamakla veya âlimi olmakla doğru orantılıdır. Katılıyorum .Tevfik ŞEN

 

C.57 Akraba ilişkilerinde olumlu veya olumsuz aşırıya kaçılmamalıdır. Burada akrabaların liyakatleri eğer aşırıya kaçacak hareketler ile sonuçlanırsa doğru değil bir süre sonra ters orantılı olarak devam eder. Evet, soruda da belirtildiği gibi ifrat ve tefritin yani olumlu veya olumsuz davranışta aşırıya kaçmanın ne demek olduğunun cahili olmamak gerekir. Ama bu önermenin şurası yanlıştır. Liyakat ile bunlar doğru orantılı olamaz çünkü hiçbir şeyin aşırısı iyi değildir. Bahar KAPTANER

 

 C.57  A. Bu önerme her zaman herkes için doğru değildir. Örneğin; bir şovenizm yanlısına(Şovenist), siyonizm yanlısına(Siyonist) ve kapitalizm yanlısına(Kapitalist) akrabalığın liyakat hudutlarını ne kadar anlatırsanız anlatın onlar yine bildiklerini yapacaklardır. Çünkü böyle insanlar bir takım nesnel varlıkları kendilerine ilah edinmişlerdir.

B. Çeşitliliğin önemini ve gerekliliğini ders olarak eğitime sokmak yeterli olmaz. Bunun en liyakatli bir şekilde deneyimli ve işinde ehil kişilerce topluma empoze edilmesi gerekir. Eğer ki bunlar yapılmaz ise kapitalizm, şovenizm ya da siyonizm gibi toplumu bedbaht ve kangren eden akımlar devletin belki de yok olmasına sebebiyet verecektir. Harun SEVEN

 

C.57

A-                  akraba liyakat hudutları liyakat ve adaletle doğru orantılıdır.

B-                  Çeşitliliğin ve yokluğun kabul edildiği bir yönetim şeklinin benimsenmesi daha uygundur . millet değişimi uygun görmüşse devlet değişmek zorundadır. Eğer devlet değişmeyi kabul etmiyorsa devlet–millet arasında uyuşmazlık ortaya çıkar. Abdurrahman SEFALI 

 

C.57 A. Zararlı yönetim şekillerini uygulayan insanların yaptıkları eylemlerde hiçbir doğru orantı yoktur. B. Bu çeşitliliğin bazı dini sınırlar içinde olması gerekir. Ayşe Şeker

 

C.57 A) İnsanın savunduğu düşünce akımı her neyse o düşüncenin temel ideolojisini özümsemiş olmalı yoksa o düşüncenin kuklasıdır ve gerçekten neye hizmet  ettiğini hiçbir zaman anlamayacaktır.        B) Bir toplumun insanlıktan uzaklaşması konusundaki önerme yeterli değildir. Buna ek olarak bir toplumun kendi gelenek ve göreneklerine sahip çıkmaması ve dış güçlerin müdahalesine karşı çıkmaması bu toplumun insanlıktan çıkışının nemli etkenleridir. Ahmet MANSUROĞLU

C.57

      A.Kimi zaman bizler liyakatli davranmayı bilsek te karşı taraf(akrabalar) maalesef bu kadar tutarlı olamayabiliyor.bu yüzden her şeyin bizle sınırlı olduğunu düşünmüyorum.

      B.Çeşitliliğin farkındalığını elbette ki kavratmak gereklidir ama bunun dersle yapılmasını pek uygun bulmuyorum ..başka yöntemlerle sevdirilerek yapılmalıdır çünkü öğrencilerin bir şeyi öğrenesi varsa bile ders olduğunu duydukları anda ondan kaçmak kurtulmak istercesine uzaklaştıklarını düşünüyorum. Selvi GÜNDOĞDU

 

C.57 A. Katılıyorum.

         B. Ahlaki yönden yeterince ders almayan kim ve kimseler hayvanı duyguları daha ön planda olur. İdris COŞKUN

 

C.57 Akrabalığın liyakat sınırlarında herkese adil, saygılı ve hoşgörülü olmak gerekir.  B)İnsanlar arasındaki kültür, dil, ırk, mezhep ve din farlına karşı ılımlı olmayı bence ders olarak okutmak gerekir.Eğer çocuklar bu konuda bilinçli olmazsa diğer milletlerin esiri altına girebilir. Esra AĞDAĞ

 

 

C.57 Akrabalığın liyakat hudutları bence insanların saygılı hoşgörülü ve insanları olduğu gibi sevme olmadığı müddetçe cahil ya da âlim olması bir şeyi değiştirmez.  Behiye DURAK

 

C.57 A)Ne kadar farklı düşünceler olursa olsun ifrat, tefrit durumlarında saygı, sevgi ve hoşgörü olması gerekiyor. Cahili olmak etkili değil ama âlimi de saygılı, hoşgörülü olmasıdır.

 B)yetersizliği şöyle ki bir insanın hayatın da eğitim önemlidir. Ama onu yapıp yapmaması ailesindeki aldığı eğitime, arkadaş çevresine ve bulunduğu ortamın yapısına, kültürüne bağlıdır. Bu ortamda ki düşünceleri alır. Rukiye SEÇGİN

 

 

C.57   Akrabalık içim liyakat adalet vb. kavramalar önemlidir. Fakat dünyada Siyonist e göre Siyonizm Zaralı değildir. Tarihe baktığımızda Nazi Almanya sı şovenizmi devlet politikası saymıştır. O yüzden böyle insanların kendilerini diğer insanlarda üstün gördüğü kavramları  sevmiyorum. Kadir KURT

 

C.57 A-Yani insanlığın akrabalığında ne kadar açık olurlarsa yani birbirlerine ne kadar açık olurlarsa akrabalık o denli iyi olur.

B-Ayrıca bu fertler  toplumlar veya devletler bu –izmlerin ve –istlerin hakkında bilgilendirilmeleri yani eğer siz yapmazsanız sonunda insanlıktan budanıp gidecekleri anlatılmalıdır.  Mehmet ÇAKMAK

 

C.57 A)Önerme oldukça mantıklı ve akla yatkın görünüyor

      B)kapital Siyonist veya şoven toplulukların ayırım ve nifakiyet duyguları hayvani ve rekabet güdülü toplulukları yaratır. Abdülaziz GEYLAN

 

C.57  A.Katılıyorum. İnsan akrabalarını belirli ölçüler çerçevesinde sevmeli. Sevmesinde ne aşırıya kaçmalı nede sevgisini tamamıyla esirgemeli.

 

         B.Katılıyorum. İnsanları renklerinden ve  ırkların dan dolayı ayırmak hem ilahi inayete zıt hem de çağ dışı ve çok ayıp bir şeydir.

Faruk ERGÜN

 

C.57 Allah insanları yaratmış ve kavimlere ayırmıştır birbirleriyle kaynaşsınlar diye.Bur da bir soru sorabilirsiniz insanoğlu birbiriyle çatışmaz kan dökmez mi .Evet bu soruyu ilk insan yaratıldığı zaman meleklerde sormuştu ‘ya rabbi yeryüzünde fitne fesat çıkaracak  kan dökecek insanı mı yaratacaksın     Rabbim ‘her şeyi en iyi bilen benim’ dedi.Hz ademe isimlerini öğretti ve tüm alemlere isimlerini sordu ancak Hz adem Allahın izniyle cevapladı ve Rabbül Alemin Hz ademe secde edilmesini istedi tüm melekler secde etti ancak  iblis secde etmedi.işte iblis ve Hz ademe öğretilenler ve ona verilen cüz-i irade imtihan unsuru olmuştur .Bu şekilde insan yaratılış gayesini bulmaya çalışmakta bu sınav da kömür mü yoksa elmas mı olacağına cüz-i iradesiyle karar vermektedir.(Ancak kader planında her şey bellidir.Onu  allamul guyub bilir.) Ramazan GÖRGÜLÜ

 

C.57 Sevdiğini Ölçülü Sev; Bir Gün Düşmanın Olabilir düsturuyla hareket eden insan ifrat tefrit yaşamayacağı için hayatını sıratı müstakim içerisinde sürdürebilir. Ahmet Ziyaeddin ÇELENKOĞLU

 

C.57 A- Akrabalık kan yoluyla olur. Onun için liyakat hudutları diye bir şey olamaz. Ama akraba kavramının bazı edep- adapları vardır. Bunlardan en önemlisi ifrat ve tefrite girmeden akrabayı Allah için sevip, sayıp, gözetmektir.

B- İnsanların çeşitli olması, fıtratlarının farklı olması ilahi kudretin sanat harikaları olmasından kaynaklanır. Evet insanlar ve diğer tüm varlıklar ilahi sanat eserleridir, her birinde sanatının ayrı bir özelliğini yansıtır. İşte bu anlayışı sadece okuldaki öğrenciye değil tüm topluma kazandırılmalıdır. Bu şekilde zararlı …izm ve …istlerle başa çıkılabilir. Ahmet ŞENGÜL

 

C.57A. Akrabalık için liyakat, adalet vb. gibi değerler doğru şeylerdir. Ama bir kapitalist için kapitalizm yanlış bir şey değildir.. Aşiretçiliği örnek verecek olursak aşiretler soya ve akrabalığa dayanır.

      B. Evrensel boyutta insan çeşitliliğinin farkındalığını kavratmak güzel ve iyi ama bir toplumun varlığı tehlikeye düştüğünde toplum varlığını koruma içgüdüsüyle hareket edecektir.

Bahtiyar YILDIZ-Ayhan TORUN